söndag 1 mars 2015

fest igen

En strålande vacker dag med solen som värmekälla från en klarblå
himmel över stranden och Andalusien, som firade sin egen dag "ANDALUSIENDAGEN" vilken hälsar våren välkommen.
 Redan tidigt på dagen började folk etablera sig på stranden, för att ta vara på den behagliga morgonen innan man senare skall bege sig in till Rotas centrala delar för att vara med om festligheterna.
 Jag har uppfattningen att den lokala befolkningen är oerhört patriotiska och dessutom traditionsbundna, men naturligtvis firas Andalusiens egen dag stort överallt i Spaniens södra del.
Festligheterna börjar mitt på dagen med en parad som domineras av olika hästekipage som pågår många timmar. När så den Andalusiska flaggan är hissad så vidtar diverse uppträdanden.
 Det här är nog en av de vackraste hästar jag någonsin sett, synd att jag inte fick med ögonen, men våra blickar möttes ett ögonblick och det var magiskt.
 Se med vilken stolthet och vacker hållning den här ryttaren lotsar fram sin häst genom Rotas gator.
 En del människor föredrog att göra resan i någon tjusig vagn.
 Det var så mycket folk som kantade paradvägen så jag hade lite svårt att komma tillräckligt långt fram för att få riktigt bra bilder.
Ungdomarna fick också visa upp sina färdigheter, här t.ex. en grupp mycket unga flickor som dansade flamenco under stora applåder.

När så paraden genom staden var över så fortsatte hela tåget ut till "hippica" som är en plats ett par kilometer utanför centrum, där festligheterna fortsatte.

Inga kommentarer: