lördag 12 januari 2019

Bo på landet

Fördelarna med att bo i ett mindre samhälle är många. vilket jag som infödd storstadsmänniska fått erfara.
1995 gjorde omständigheter att vi flyttade från Stockholm till det lilla brukssamhället Åkers Styckebruk.
Visst var det lite skrämmande i början, för ingen av oss hade bott utanför Stockholm våra första 53 år.
Några av fördelarna skall jag här berätta om: När vi flyttade hit så behövde jag hyra en släpvagn, vilket jag gjort många gånger i Stockholm där man alltid behövde lämna en deposition som återbetalades när släpet lämnades tillbaka, här litar folk på varandra så någon avgift behövs inte, När jag hyrde första gången tog det väl någon timme innan jag var klar och då sa uthyraren att "det var så kort tid, så det lägger vi ihop nästa gång du hyr"
Ett annat exempel är att när man går till en butik och bara skall handla någon enstaka sak och man ställer sig i kassakön bakom någon som har mycket i vagnen, så erbjuds man nästan alltid att gå förbi. Nästa sak som vi inte var vana med var när vi var ute och gick och mötte någon så hälsade man alltid på varandra med ett hej eller liknande.
Som sagt, det är svårt att hitta nackdelar med att bo i ett mindre samhälle.
God fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer: