söndag 8 februari 2015

Motorfestligheter

2015 års "ROTA MOTO" är över. Det är en årlig gigantisk MC-träff som infaller i början av februari. Jag tyckte mig se att det var lite
färre motorcyklar i år än det brukar vara, men för den skull inte mindre
 sevärt än vanligt. Redan på fredagskvällen började man höra att ankomsten närmade sig och på lördag morgon öppnade alla bodar, stånd och olika barer inom det avlysta området, den s.k. feriaplatsen
 en liten bit utanför själva stadskärnan. Vi, Marianne och jag beger oss
 i alla fall dit varje år för att njuta lite av det fantastiska och ovanliga
 levernet bland dessa människor som brinner för det härliga livet som att åka motorcykel och bara njuta av frihetskänslan, jag vet för själv åkte jag motorcykel i ungefär 20 år.

 Det såldes allehanda tillbehör till livsstilen knutte och spätta, både onödiga och bra grejor och fantasin vad gäller t-shirts verkar aldrig ta slut, se bara på en liten del av det utbudet.
 Man skall inte tro att det bara är fartglada ungdomar som tillbringar sin tid med att fara omkring på en MC, utan jag vill nog påstå att
 medelåldern hos människorna vi har sett under årets träff är en bit över 50 och det är nog både 70 och 75-åringar som är med.
 Under alla år som jag åkte MC så provade jag mig fram till vilken
 cykel som jag trivdes bäst med och efter att ha provat ett antal märken
 så fastnade jag för BMW. Den går inte att köra från 0 till 100 på fem sekunder, vilket tilltalade ganska många men jag njöt av komforten och det mjuka ljudet när man gled fram på en fin landsväg ute på landet och kände doften av den riktiga naturen,det är grejor för en Stockholmare.

 Det fanns också en del andra fantastiska åk att se, som t.ex dessa HONDA GOLDWING vilka kostar i storleksordningen som en VOLVO
 Inom området fanns också ett temporärt uppbyggt MC-museum med ett 30-tal olika gamla motorcyklar.
 Vad sägs om den här, titta bara på sadeln, lite skillnad mot nu va?
 Den här gamla BMW-n med sidovagn är liksom föregående bild från samma år som jag är född, nämligen 1942.
 De här två kanske är gjorda för far och son, vad vet jag.
Som sagt, nu är dessa festligheter över för den här gången, men snart vankas det nya. Nu börjar ROTA CARNEVAL den 14:e februari och håller på i åtta dagar. Undras när folk har tid att arbeta för sin försörjning.

Inga kommentarer: